Thursday, July 2, 2009

Cerita Basi

Naik genting sekejap jer...wa...wa....abah mertua nak balik wa...wa....
Ni Emy Tau........abg ipar aku......



2 minggu tinggalkan rumah kat johor ni….habis je abg outstation kat muar kami terus balik kl seminggu, sampai di kl kecoh dgn kakak iparku kak ina yang menanti kepulangan kami….apa yang dia tunggu…qis lah…… dalam boring2 mlm tu aku pun membacalah blog kawan2 aku, he…he…aku tergelak baca blog die pasal gulai telur itik. Sehinggakan esoknya aku nak buat kari daging terus bantut takut tak jadi plak……..
Sememangnya masa mula kawin dulu aku memang tak pandai masak, ye lah semua ma buat…bila dah kawin kalau 2 hari jer turn rumah mertua, dah cukup buat aku cuak, apa nak masak…masa mula 2 tu roy lah yang temankan aku kat dapur…dia memang tahu bini dia ni memang kecut perut…nasib mama and abah mertua aku tak kisah husband aku dok berdepek dengan bini kat dapur………abg ipar aku emy plak dah memang tahu adik ipar dia ni that time memang tak berapa nak past kat dapur…n dia selalu senyum jer kat aku….kadang 2 aku yang tolong emy masak….teruk kan…memang teruk…emy ajar aku buat gulai patin masak tempoyak, percik ikan keli, nasi goreng bunga kantan …lg..entah aku pun tak ingat….kalau orang datang rumah aku lah yang kalut..bukan buat air tau….berlari keluar ikut pintu dpr cari abg ipar aku emy, nanti dia akan masuk dapur…memang dia tahu aku ni mula la gelabah nk cari cawan la, aper la…..tp yang cunnyer aku lah tukang angkat air tu………he….
Masa berlalu mematangkan aku…….yang tak reti apa kat dapur ni dah leh masak banyak benda..dok kl seminggu that day aku tak risau agi…emy pun balik rawang juga jumpa kami, dari sarapan pagi sehingga makan malam….lepasla…he…skang kak ina n emy kata aku dah pandai masak….AKU SUKA! Bukan nak membangga……tapi tu lah rutin aku kat johor ni…
Macam mana belajar masak…..selalu aku cuba buat resepi yang aku suka…dan yang paling penting.telefon ma setiap kali nak masak. Skang aku dah tak call ma lagi….ma pun dah tenang dari gangguan aku hanya nak tahu mcm mana nak masak itu dan ini………..
Aku rasa kalau kengkawan baca citer ni…mesti dalam hati kata teruk tul ayu ni………

Oh ya….satu petang kat rawang.tetiba jer emy dan abg ajak naik genting.nasib baju sejuk qis ada lam keter..kami naik ikut jalan belakang…dekat jer..ikut jalan batang kali…tapi naik tak lama….yer lah kami bawa ayah mertua aku yang umur 70++ naik sekali, sesuaiker..?????? hampeh tul anak2….

Seperti biasa abah nampak sedih bila kami nak balik…..yer lah abh sorang kat umah tu……..yang pasti kehilangan mama amat kami rasai hingga saat ini…

No comments:

Post a Comment